SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:kth-343045"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:kth-343045" > "I Wanna Be Free" :

"I Wanna Be Free" : On the Challenges and Coping Strategies of Women Entrepreneurs in Sweden

Al Ghafri, Aziza, 1982- (författare)
KTH,Redovisning, finansiering, nationalekonomi och organisation
Holgersson, Charlotte, Associate Professor (preses)
KTH,Redovisning, finansiering, nationalekonomi och organisation
Lindgren, Monica, Professor (preses)
KTH,Redovisning, finansiering, nationalekonomi och organisation
visa fler...
Basuki, Whysnianti, Associate Professor (preses)
Solent University
Ljunggren, Elisabeth, Professor (opponent)
Nord University
visa färre...
 (creator_code:org_t)
ISBN 9789180408189
Stockholm : KTH Royal Institute of Technology, 2024
Engelska 161 s.
Serie: TRITA-ITM-AVL ; 2024:2
  • Doktorsavhandling (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Women's entrepreneurship is often presented as important for creating economic prosperity at the national level and is said to offer freedom, independence, and emancipation for women. The purpose of this study is to explore the conditions of women entrepreneurs who have different backgrounds in Sweden. To achieve this purpose, this study focuses on the challenges women entrepreneurs perceive and the coping strategies they employ to navigate these challenges. The study adopts an intersectional gender perspective, grounded in research on entrepreneurship, gender, and ethnicity. It draws on qualitative data collected through semi-structured interviews with women entrepreneurs in Sweden who have different backgrounds. The findings show that the challenges experienced by the women entrepreneurs included lack of support, being belittled, being excluded, having to work harder and be strong and having to adapt. The analysis discusses that these challenges can be understood as a result of gendered perceptions of entrepreneurship and processes of Othering. Ethnicity and race also play a role in shaping these conditions. The interviewed women deal with the conditions through four strategies: the assimilation strategy; the positive strategy, the ambiguity strategy, and the change strategy. The coping strategies are discussed in relation to empowerment and emancipation. From a theoretical perspective, this study contributes to developing concepts and conceptual relationships to capture how gender, ethnicity, and race impact women's conditions as entrepreneurs. 
  • Kvinnors entreprenörskap framställs ofta som viktigt för att skapa ekonomiskt välstånd på nationell nivå och sägs erbjuda frihet, oberoende och bemäktigande för kvinnor. Syftet med denna studie är att undersöka villkoren för kvinnliga företagare med olika bakgrunder i Sverige. För att uppnå detta syfte fokuserar studien på de utmaningar kvinnliga företagare upplever samt de strategier de använder för att hantera dessa utmaningar. Studien anlägger ett intersektionellt genusperspektiv som grundas i forskning om företagande, genus och etnicitet. Den bygger på kvalitativt empiriskt material som insamlats in genom semistrukturerade intervjuer med kvinnliga företagare i Sverige som har olika bakgrunder. Huvudresultaten visar att de utmaningar som de kvinnliga entreprenörerna handlar upplevelser av brist på stöd, att bli förminskad, att bli exkluderad, att behöva arbeta hårdare och vara stark, samt att behöva anpassa sig. I analysen diskuteras hur dessa utmaningar kan förstås som ett resultat av könsmärkta föreställningar om entreprenörskap och s.k. Andrafieringsprocesser. Etnicitet och ras spelar också en roll i hur dessa villkoråterskapas. De intervjuade kvinnorna hanterar villkoren genom fyra strategier: assimileringsstrategin, den positiva strategin, tvetydighetsstrategin och förändringsstrategin. Dessa strategier diskuteras i relation till begreppen bemäktigande och emancipation. Ur ett teoretiskt perspektiv bidrar denna studie till att utveckla begrepp och begreppsrelationer för att fånga hur kön, etnicitet och ras påverkar kvinnors villkor som företagare och deras strategier.

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Annan samhällsvetenskap -- Genusstudier (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Other Social Sciences -- Gender Studies (hsv//eng)
SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Annan samhällsvetenskap -- Internationell migration och etniska relationer (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Other Social Sciences -- International Migration and Ethnic Relations (hsv//eng)
SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Annan samhällsvetenskap -- Tvärvetenskapliga studier inom samhällsvetenskap (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Other Social Sciences -- Social Sciences Interdisciplinary (hsv//eng)
SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Ekonomi och näringsliv (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Economics and Business (hsv//eng)
SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Ekonomi och näringsliv -- Företagsekonomi (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Economics and Business -- Business Administration (hsv//eng)

Nyckelord

Gender
gender equality
women entrepreneurs
gendered entrepreneurship
immigrant entrepreneurs
ethnicity
race
challenges
coping strategies
othering
identity work
belonging
empowerment
emancipation
Sweden.
Industrial Economics and Management
Industriell ekonomi och organisation

Publikations- och innehållstyp

vet (ämneskategori)
dok (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy