Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:liu-168397" >
Normkritiska perspe...
Normkritiska perspektiv på vuxenpedagogik och utbildning
-
- Aman, Robert, 1982- (författare)
- Linköpings universitet,Pedagogik och vuxnas lärande,Utbildningsvetenskap,Linköpings universitet, Sverige
-
- Bredlöv Eknor, Eleonor, 1982- (författare)
- Linköpings universitet,Pedagogik och vuxnas lärande,Utbildningsvetenskap,Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen, Stockholms Universitet, Stockholm, Sverige,Linköpings universitet, Sverige
-
- Österborg Wiklund, Sofia, 1985- (författare)
- Linköpings universitet,Pedagogik och vuxnas lärande,Utbildningsvetenskap,Linköpings universitet, Sverige
-
(creator_code:org_t)
- 1
- Lund : Studentlitteratur AB, 2020
- 2020
- Svenska.
-
Ingår i: Om vuxenutbildning och vuxnas studier. - Lund : Studentlitteratur AB. - 9789144133294 ; , s. 299-316
- Relaterad länk:
-
http://libris.kb.se/...
-
visa fler...
-
https://urn.kb.se/re...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Detta kapitel behandlar begreppet normkritik och vad det innebär att anlägga ett normkritiskt perspektiv inom utbildning. Frågor som diskuteras är vad normer är, hur de skapas och varför det är viktigt att synliggöra och utmana dem. I grund och botten är det en fråga om makt, om att privilegieras eller marginaliseras. Efter en genomgång av olika förståelser av normkritiska perspektiv redogör kapitlet för två nyligen avslutade forskningsprojekt för att visa olika sammanhang och sätt som normkritik kan användas på inom såväl forskning som utbildning.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences (hsv//eng)
Nyckelord
- Vuxenutbildning
- Vuxenundervisning
- Sverige
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- kap (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas