Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:liu-182294" >
Nyblivna lärares pe...
Nyblivna lärares perspektiv : på att hantera konflikter och utmaningar i skolan
-
- Lindqvist, Henrik, 1978- (författare)
- Linköpings universitet,Pedagogik och didaktik,Utbildningsvetenskap
-
(creator_code:org_t)
- Stockholm : Natur och kultur, 2021
- 2021
- Engelska.
-
Ingår i: Ledarskap, sociala relationer och konflikthantering för lärare. - Stockholm : Natur och kultur. - 9789127825253 ; , s. 539-575
- Relaterad länk:
-
https://libris.kb.se...
-
visa fler...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Syftet med detta kapitel är att beskriva konflikter nyblivna lärare möter, och att förstå dessa genom att fokusera på lärarnas erfarenheter och skolans specifika miljö. Nyblivna lärare möter utmaningar som de hanterar genom att agera inom den mikropolitiska miljön som finns på en enskild skola. Kapitlet beskriver på så sätt möjligheter och hinder för nyblivna lärare och ger förslag på hur lärarstudenter och nyblivna lärare möjligen kan förbereda sig.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences (hsv//eng)
Nyckelord
- Skolan
- Lärare
- Konflikter
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- kap (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas