Search: onr:"swepub:oai:DiVA.org:liu-29749" >
Att konstruera ett ...
Att konstruera ett folk. Föreställningar om folkbegreppet inom svensk folkbildning.
-
- Nordvall, Henrik, 1977- (author)
- Linköpings universitet,Avdelningen för studier av vuxenutbildning, folkbildning och högre utbildning, VUFo
-
(creator_code:org_t)
- Linköping : Mimer och Skapande Vetande, 2005
- 2005
- Swedish.
-
In: Folkbildning - samtidig eller tidslös? Om innebörder över tid. - Linköping : Mimer och Skapande Vetande. - 9185457639 - 9789185457632 ; , s. 311-335
- Related links:
-
http://libris.kb.se/...
-
show more...
-
https://urn.kb.se/re...
-
show less...
Abstract
Subject headings
Close
- När författarna till denna antologi inbjöds att medverka formulerades temat Folkbildning – samtidig eller tidlös? Någon ytterligare vägledning eller styrning gavs inte. Artiklarna är således författarnas fria tolkning av temat. Detta resulterade i en rikhaltig blandning av perspektiv och empirisk förankring i olika folkbildningssammanhang i skilda tider. Som redaktörer har vi sökt en röd tråd som löper genom artiklarna. Vi har funnit att de sammantaget handlar om folkbildningens innebörder insatta i olika tidsmässiga sammanhang. Antologins undertitel blev därför Om innebörder över tid. Ett par författare har tagit utgångspunkt i historien, andra i samtida folkbildning och ett par författare tar utgångspunkt i framtiden. Flera författare analyserar folkbildningens relevans under en längre tidsperiod. Olika begrepp eller talet om folkbildning står i centrum i flera artiklar.Det är således spännande att konstatera att antologin som helhet ger en aspektrik bild av folkbildning som ett barn av sin samtid. Parallellt ges olika tolkningar av tidlösa kännetecken som författarna spårar trots genomgripande förändringar både inom och utanför folkbildningen. En övergripande slutsats är således att temats ”eller” får formuleras om till ett ”och” – folkbildning kan förstås både som ett samtida och som ett tidlöst fenomen. Men sambanden mellan det tidsbundna och det tidlösa är både komplexa och varierande beroende på sammanhang och valet av utsiktspunkt.Vi har valt att i huvudsak följa tidsaxeln i antologins disposition och har därför delat in de sexton artiklarna under följande fem avdelningar:Folkbildningens innebörder i backspegelnPerspektiv på folkbildning i samtidenFramtiden som utmaningFolkbildningens relevans över tidFolkbildning som idé och begreppDet betyder inte att varje artikel entydigt kan placeras i en viss avdelning. Vår ambition är dock att strukturen ska hjälpa läsaren att fåöverblick över antologins mångfacetterade innehåll. Varje författare ansvarar själv för innehållet i sin artikel. Vår förhoppning är att antologin skall inspirera till fortsatt forskning, finna vägen in i undervisning och olika lärtillfällen inom universitet och folkbildning och sist men inte minst stimulera debatten om folkbildningens innebörder.
Keyword
- folkbildning
- folk
- begrepp
- postkolonial teori
- nationalism
- kollektiv identitet
- arbetarrörelsen
- Carl Cederblad
- SOCIAL SCIENCES
- SAMHÄLLSVETENSKAP
Publication and Content Type
- vet (subject category)
- kap (subject category)
Find in a library
To the university's database