SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:lnu-111460"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:lnu-111460" > PT som andrespråksp...

LIBRIS Formathandbok  (Information om MARC21)
FältnamnIndikatorerMetadata
00003329naa a2200421 4500
001oai:DiVA.org:lnu-111460
003SwePub
008220419s2019 | |||||||||||000 ||nor|
009oai:lup.lub.lu.se:1c4a4d3c-8032-4fd3-9beb-5a15bdcfecbf
024a https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:lnu:diva-1114602 URI
024a https://doi.org/10.18261/issn.1504-2987-2019-04-072 DOI
024a https://lup.lub.lu.se/record/1c4a4d3c-8032-4fd3-9beb-5a15bdcfecbf2 URI
040 a (SwePub)lnud (SwePub)lu
041 a norb nor
042 9 SwePub
072 7a ref2 swepub-contenttype
072 7a art2 swepub-publicationtype
100a Arntzen, Ragnaru Høgskolen i Østfold, Norway,Østfold university college4 aut
2451 0a PT som andrespråkspedagogisk verktøy i barnehage og skole
264 1b Idunn,c 2019
338 a print2 rdacarrier
520 a I artikkelen argumenteres det for et sterkere fokus på utviklingsperspektiv i språklig kartlegging og opplæring av barn og unge som lærer norsk som andrespråk, og for at det er behov for et kartleggingsverktøy med klare og presise kriterier for vurdering av grammatiske strukturer. Med utgangspunkt i Prosessbarhetsteorien beskrives en stadie- modell som kan fungere som et verktøy for lærere for å følge barn og unges andrespråksutvikling over tid. I artikkelen vises hvordan en gruppe lærere i barnehage og skole har brukt stadiemodellen, og hvilke erfaringer de har gjort seg i dette arbeidet. Resultatet viser at lærerne finner modellen hensiktsmessig for å få øye på hvordan andrespråket grad- vis vokser fram i forutsigbare stadier.
650 7a HUMANIORAx Språk och litteraturx Jämförande språkvetenskap och allmän lingvistik0 (SwePub)602012 hsv//swe
650 7a HUMANITIESx Languages and Literaturex General Language Studies and Linguistics0 (SwePub)602012 hsv//eng
650 7a SAMHÄLLSVETENSKAPx Utbildningsvetenskapx Pedagogik0 (SwePub)503012 hsv//swe
650 7a SOCIAL SCIENCESx Educational Sciencesx Pedagogy0 (SwePub)503012 hsv//eng
653 a Lingvistik
653 a Linguistics
653 a Education
653 a Pedagogik
700a Håkansson, Giselau Lund University,Lunds universitet,Språkinlärning,Forskargrupper vid Lunds universitet,Allmän språkvetenskap,Avdelningen för lingvistik och kognitiv semiotik,Sektion 6,Språk- och litteraturcentrum,Institutioner,Humanistiska och teologiska fakulteterna,Language Acquisition,Lund University Research Groups,General Linguistics,Division of Linguistics and Cognitive Semiotics,Section 6,Centre for Languages and Literature,Departments,Joint Faculties of Humanities and Theology,Høgskolen i Østfold, Norway4 aut0 (Swepub:lu)ling-gha
710a Høgskolen i Østfold, Norwayb Østfold university college4 org
773t Norsk pedagogisk tidsskriftd : Idunng 103:4, s. 263-276q 103:4<263-276x 0029-2052x 1504-2987
856u https://hiof.brage.unit.no/hiof-xmlui/bitstream/11250/2657611/4/ArntzenPT2019.pdf
856u http://dx.doi.org/10.18261/issn.1504-2987-2019-04-07x freey FULLTEXT
8564 8u https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:lnu:diva-111460
8564 8u https://doi.org/10.18261/issn.1504-2987-2019-04-07
8564 8u https://lup.lub.lu.se/record/1c4a4d3c-8032-4fd3-9beb-5a15bdcfecbf

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy