SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:lnu-98612"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:lnu-98612" > Animerad kemi :

  • Hultén, Magnus,1970-Linköpings universitet,Avdelningen för lärande, estetik och naturvetenskap,Utbildningsvetenskap (författare)

Animerad kemi : Elever i grundskolans tidiga år förklarar kemiska samband

  • BokSvenska2020

Förlag, utgivningsår, omfång ...

  • Linköping :Nationellt centrum för naturvetenskapernas och teknikens didaktik,2020
  • 79 s.
  • electronicrdacarrier

Nummerbeteckningar

  • LIBRIS-ID:oai:DiVA.org:lnu-98612
  • ISBN:9789179297732
  • https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:lnu:diva-98612URI
  • https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-194400URI
  • https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-169871URI

Kompletterande språkuppgifter

  • Språk:svenska
  • Sammanfattning på:svenska

Ingår i deldatabas

Klassifikation

  • Ämneskategori:vet swepub-contenttype
  • Ämneskategori:bok swepub-publicationtype

Serie

  • Naturvetenskapernas och teknikens didaktik ;6

Anmärkningar

  • Kemi har under stora delar av 1900-talet varit ett ämne som elever tidigast mötte i årskurs 5. Då behandlades ofta fenomen som smältning, stelning, kokning och avdunstning. Dessutom studerades egenskaper hos luft och vatten. Att elever innan de börjar högstadiet skulle resonera kring dessa fenomen i termer av vad som sker på submikronivå, med hjälp av antaganden om enkla partikelmodeller, har aldrig varit ett uttalat mål för undervisningen i kemi förrän introduktionen av Lgr 11. I den här studien har en grupp bestående av två lärare, en rektor och fyra forskare utformat och genomfört undervisning om egenskaper hos luft samt fenomenen smältning och stelning med elever i årskurs 3 och 4. Eleverna har inte bara beskrivit det som skett med egna ord, utan också lärt sig att beskriva det som sker på submikronivå i ord och bild. För att kunna göra detta har de, tillsammans med läraren, utvecklat enkla partikelmodeller. Projektet har kallats "Animerad kemi” och är ett forskningsprojekt finansierat av Skolforskningsinstitutet.

Ämnesord och genrebeteckningar

Biuppslag (personer, institutioner, konferenser, titlar ...)

  • Berg, Astrid,1964-Linköpings universitet,Utbildningsvetenskap,Avdelningen för lärande, estetik och naturvetenskap(Swepub:liu)astbe91 (författare)
  • Danielsson, Kristina,1961-Stockholms universitet,Linnéuniversitetet,Institutionen för svenska språket (SV),LNUC Intermedial and multimodal studies, IMS;EdLing,Institutionen för språkdidaktik,Linnéuniversitetet, Växjö, Sverige(Swepub:su)kdani (författare)
  • Eriksson, Inger,1952-Stockholms universitet,Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik,Stockholm University, Sweden,Stockholms universitet, Stockholm, Sverige(Swepub:su)ingeri (författare)
  • Stolpe, Karin,PhD,1981-Linköpings universitet,Avdelningen för lärande, estetik och naturvetenskap,Utbildningsvetenskap(Swepub:liu)karpe39 (redaktör/utgivare)
  • Linköpings universitetAvdelningen för lärande, estetik och naturvetenskap (creator_code:org_t)

Internetlänk

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy