Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:oru-35230" >
Barns svar på ledan...
Barns svar på ledande och/eller pressande frågor och påståenden samt svarseffekt av olika grader av information
-
- Arvidsson, Barbro (författare)
- Örebro universitet,Institutionen för samhällsvetenskap
-
- Edvardsson, Bo, 1944- (författare)
- Örebro universitet,Institutionen för samhällsvetenskap
-
(creator_code:org_t)
- 1998
- Svenska 48 s.
- Relaterad länk:
-
https://oru.diva-por... (primary) (Raw object)
-
visa fler...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Syftet är att undersöka hur barns svar i utredande samtal påverkas av ledande och/eller pressande frågor och påståenden samt av olika instruktioner angående betydelsen av korrekhet hos svaren. Totalt 36 barn i sexårsåldern medverkade i studien. Resultaten antyder att instruktionen påverkar korrekthet, konfidens samt utförlighet i svaren.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Psykologi (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Psychology (hsv//eng)
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Juridik (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Law (hsv//eng)
Nyckelord
- experiment
- children
- interrogation
- leading questions
- pressing questions
- information
- instruction
- effect
- experiment
- barn
- förhör
- utfrågning
- utredande samtal
- ledande påståenden
- suggestibilitet
- konfidens
- information
- instruktion
- ledande frågor
- pressande frågor
- Psykologi
- Psychology
- Juridik
- Law
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- rap (ämneskategori)