SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:su-102555"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:su-102555" > Human Rights Learni...

  • Adami, Rebecca,1982-Stockholms universitet,Institutionen för pedagogik och didaktik (författare)

Human Rights Learning : The Significance of Narratives, Relationality and Uniqueness

  • BokEngelska2014

Förlag, utgivningsår, omfång ...

  • Stockholm :Department of Education, Stockholm University,2014
  • 110 s.
  • electronicrdacarrier

Nummerbeteckningar

  • LIBRIS-ID:oai:DiVA.org:su-102555
  • ISBN:9789174478860
  • https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-102555URI

Kompletterande språkuppgifter

  • Språk:engelska
  • Sammanfattning på:engelska

Ingår i deldatabas

Klassifikation

  • Ämneskategori:vet swepub-contenttype
  • Ämneskategori:dok swepub-publicationtype

Serie

  • Doktorsavhandlingar från Institutionen för pedagogik och didaktik ;28

Anmärkningar

  • At the time of the doctoral defense, the following papers were unpublished and had a status as follows: Paper 2: In Press; Paper 4: Manuscript.
  • Whereas educational policy is mainly concerned with the content of Human Rights Education (HRE), philosophers of education have widely explored the subject and her social condition in terms of social justice education. This thesis draws on philosophers of education in exploring the subject rather than the content of HRE, focusing the study on ontological rather than epistemological aspects of learning. In this thesis learning is explored through narratives, as a relational process of becoming. The turn to narrative is taken against the dominant historical narrative of human rights as a Western project. This turn concerns how claims toward universalism of human rights exclude difference and equally concerns how notions of particularity overshadows the uniqueness in life stories. The concept of uniqueness serves to elucidate the complexity of the subject, not easily reduced into social categorizations, a concept drawn from Adriana Cavarero and Hannah Arendt.

Ämnesord och genrebeteckningar

Biuppslag (personer, institutioner, konferenser, titlar ...)

  • Todd, Sharon,ProfessorStockholms universitet,Institutionen för pedagogik och didaktik (preses)
  • Bron, Agnieszka,ProfessorStockholms universitet,Institutionen för pedagogik och didaktik (preses)
  • Hansen, David T.,ProfessorColumbia University, Teachers College (opponent)
  • Stockholms universitetInstitutionen för pedagogik och didaktik (creator_code:org_t)

Internetlänk

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Adami, Rebecca, ...
Todd, Sharon, Pr ...
Bron, Agnieszka, ...
Hansen, David T. ...
Om ämnet
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Utbildningsveten ...
och Pedagogik
Delar i serien
Av lärosätet
Stockholms universitet

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy