SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Extended search

onr:"swepub:oai:DiVA.org:su-178356"
 

Search: onr:"swepub:oai:DiVA.org:su-178356" > Forskningsbaserad u...

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Forskningsbaserad undervisning - en inramning

Lindberg, Viveca, 1954- (author)
Stockholms universitet,Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik
Ståhle, Ylva, 1956- (author)
Stockholms universitet,Institutionen för pedagogik och didaktik
Waermö, Mimmi, 1970- (author)
Stockholms universitet,Specialpedagogiska institutionen
 (creator_code:org_t)
Stockholm : Natur och kultur, 2019
2019
Swedish.
In: Att utveckla forskningsbaserad undervisning. - Stockholm : Natur och kultur. - 9789127824898 ; , s. 16-28
  • Book chapter (other academic/artistic)
Abstract Subject headings
Close  
  • Sedan 2011 ska undervisningen i skolan enligt skollagen vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Under lång tid handlade lärarnas uppdrag om att undervisa ett givet, det vill säga i läroplanen, utpekat stoff. För dagens lärare gäller att de både ”måste veta mer om kunskapande praktiker såväl som om ämnesspecifika förmågor och olika ämnesspecifika sätt att kunna” (Carlgren, 2015, s. 31). Ett sådant arbete ställer nya krav på lärarna, men även på övriga involverade.Diskussionen om praktiknära forskningsbaserad utveckling av undervisningen adresseras ofta i relation till specifika ansatser, exempelvis aktionsforskning, design- eller utvecklingsforskning, lesson respektive learning studies. Även om en ofta använd gemensam benämning för ansatserna är praxisnära forskning finns det ändå skillnader. Främst handlar de om vems frågor som adresseras och vem som ansvarar för designen, genomförandet, analysen och rapportering av studierna, det vill säga om arbetsfördelningen mellan forskare och lärare i relation till projektets olika delar. Mångfalden av svar visar att den klassrumsverksamhet – undervisning – som lärarna ska hantera är komplex, men också att det finns olika alternativ. Kapitlet inleds med förutsättningar på olika nivåer för praxisnära forskning och ställningstaganden som styr olika modeller för denna typ av forskning och avslutas med en introduktion till bokens övriga kapitel.

Subject headings

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences (hsv//eng)

Keyword

undervisning
utveckling
praktiknära forskning
Didactics
didaktik

Publication and Content Type

vet (subject category)
kap (subject category)

Find in a library

To the university's database

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Find more in SwePub

By the author/editor
Lindberg, Viveca ...
Ståhle, Ylva, 19 ...
Waermö, Mimmi, 1 ...
About the subject
SOCIAL SCIENCES
SOCIAL SCIENCES
and Educational Scie ...
Articles in the publication
Att utveckla for ...
By the university
Stockholm University

Search outside SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view