Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:su-219233" >
Den praktiknära for...
Den praktiknära forskningens bidrag till läraryrkets kunskapsbas : en analys av kunskapsprodukter från kollaborativ didaktisk forskning
-
- Anderhag, Per, 1971- (författare)
- Stockholms universitet,Institutionen för ämnesdidaktik
-
- Andrée, Maria, 1974- (författare)
- Stockholms universitet,Institutionen för ämnesdidaktik
-
- Björnhammer, Sebastian, Doktorand, 1983- (författare)
- Stockholms universitet,Institutionen för ämnesdidaktik
-
visa fler...
-
Gåfvels, Camilla (författare)
-
visa färre...
-
(creator_code:org_t)
- 2023
- 2023
- Svenska.
-
Ingår i: Pedagogisk forskning i Sverige. - 1401-6788 .- 2001-3345.
- Relaterad länk:
-
https://open.lnu.se/...
-
visa fler...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Denna studie fokuserar hur praktiknära forskning kan bidra till att utveckla lärarprofessionens kunskapsbas; genom att undersöka vilka slags kunskapspro-dukter som genereras i didaktisk undervisningsutvecklande forskning där lärare och forskare arbetar tillsammans. Datamaterialet består av vetenskapligt publice-rade artiklar från forskningsmiljön Stockholm Teaching & Learning Studies (STLS). Genom en innehållsanalys har fyra (i−iv) kategorier av kunskapsprodukter identi-fierats: (i) Beskrivningar av kunnanden, (ii) Undervisningsdesign, (iii) Didaktiska exempeloch (iv) Metodologiska redskap. Beskrivningar av kunnandensynliggör vad som kännetecknar kunnanden inom olika ämnesområden. Undervisningsdesign preciserar relationer mellan undervisningens utformning och elevers lärande. Didaktiska exempel innefattar rika beskrivningar av undervisning och elevers lärande som grund för didaktisk reflektion. Metodologiska redskap fokuserar på att kombinera och pröva metoder för planering och analys av undervisning. Resultatet kan ses som en typologi över vilka olika slags kunskaper som praktiknära forskning kan bidra med.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Didaktik (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Didactics (hsv//eng)
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogik (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Pedagogy (hsv//eng)
Nyckelord
- Praktiknära forskning
- ämnesdidaktik
- undervisningsutveckling
- profession
- kunskapsbas
- didaktik med inriktning mot lärararbete och lärarprofession
- Didactic Science for Teachers and Teaching Professions
Publikations- och innehållstyp
- ref (ämneskategori)
- art (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas