SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:su-227516"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:su-227516" > Collective Remember...

Collective Remembering - Redskap för speciallärarstudenter att synliggöra erfarenheter av bedömningsarbete

Berthén, Diana, 1956- (författare)
Stockholms universitet,Specialpedagogiska institutionen
Andersson, Fia, 1950- (författare)
Stockholms universitet,Specialpedagogiska institutionen
 (creator_code:org_t)
2024
2024
Svenska.
  • Konferensbidrag (populärvet., debatt m.m.)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Syftet med studien var att synliggöra speciallärarstudenters erfarenheter av bedömningsarbete i särskolans skolformer (efter 2 juli 2023 anpassad grundskola och anpassad gymnasieskola). Under 2010-talet förändrades skolformernas kunskapsutvecklande uppdrag och bedömningsarbete. Särskolans bedömningsarbete var outforskat vilket innebar utmaningar både för studenterna, i huvudsak verksamma i särskolan, och lärarna i speciallärarutbildningens specialisering mot intellektuell funktionsnedsättning. Tillgänglig kurslitteratur fokuserade kunskapsbedömning i allmänhet inte specifikt särskolans. Studenterna tog avstånd från kurslitteraturen som de ansåg vara inaktuell för särskolan, samtidigt som de uttryckte att bedömning ständigt pågick men som fokuserade andra aspekter än elevernas kunskapsutveckling. Studenterna visade stort intresse för kursdeltagarnas och kollegornas erfarenheter av särskolans bedömningsarbete.Mot bakgrund av ovanstående prövade vi ett upplägg, grundat i erfarenhetsbaserad kunskap, där studenternas yrkeskunnande och tysta kunskaper tas i bruk. Under 2017, 2018 och 2021 prövade vi tillsammans med studenterna ett kursupplägg med redskapet Collective Remembering, CR. Studenternas erfarenheter som särskollärare varierade med mellan ett och tjugo år. CR kan kort beskrivas som en form av gruppintervju där varje deltagare bidrar med sina minnen och upplevelser i relation till specifika frågeställningar, i vår kurs relaterade till bedömning som kunskapsområde. Studenterna använde sedan CR i sina verksamhetsförlagda fältstudier, för att synliggöra kollegors erfarenheter. Studenterna gav uttryck för att de genom CR utvecklade ett fördjupat kunnande om särskolans bedömningsarbete, både historiskt och nutida, och att de kunde utmana det “som sitter i väggarna” i sina särskoleverksamheter. Vi lärare noterade betydelsen av att ta i bruk studenters erfarenhet, att studenternas engagemang och intresse för kunskapsområdet bedömning ökade, att CR var en funktionell metod att synliggöra deras erfarenheter och kunnande och att metoden möjliggjorde för oss lärare att kunna osäkra studenternas för-givet-tagna föreställningar om bedömning. Diskussionsfrågor: Vad krävs för ett kvalificerat användande av CR i undervisning för yrkeserfarna studenter? För vilka syften kan studenter ha användning av CR?  

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogik (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Pedagogy (hsv//eng)

Nyckelord

specialpedagogik med inriktning mot utbildningsvetenskap
Special Education with a Focus on Educational Science

Publikations- och innehållstyp

pop (ämneskategori)
kon (ämneskategori)

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Berthén, Diana, ...
Andersson, Fia, ...
Om ämnet
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Utbildningsveten ...
och Pedagogik
Av lärosätet
Stockholms universitet

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy