SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:umu-151747"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:umu-151747" > Opportunities for a...

Opportunities for and obstacles to science in preschools : views from a community perspective

Sundberg, Bodil, 1966- (författare)
Örebro universitet,Institutionen för naturvetenskap och teknik,School of Science and Technology, Örebro University, Örebro, Sweden,Örebro universitet, Institutionen för naturvetenskap och teknik
Areljung, Sofie, 1983- (författare)
UmSER; School of Science and Technology, Örebro University, Örebro, Sweden,Förskolans praktik i mötet med naturvetenskap
Due, Karin, 1953- (författare)
Umeå universitet,Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik,Department of Science and Mathematics Education, Umeå University, Umeå, Sweden
visa fler...
Ekström, Kenneth, 1956- (författare)
Umeå universitet,Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap,Applied Educational Science, Umeå University, Umeå, Sweden
Ottander, Christina, 1962- (författare)
Umeå universitet,Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik,Department of Science and Mathematics Education, Umeå University, Umeå, Sweden
Tellgren, Britt, 1951- (författare)
Örebro universitet,Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap,School of Science and Technology, Örebro University, Örebro, Sweden,Örebro universitet, Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap
visa färre...
 (creator_code:org_t)
2018-09-10
2018
Engelska.
Ingår i: International Journal of Science Education. - : Routledge. - 0950-0693 .- 1464-5289. ; 40:17, s. 2061-2077
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • In this study, Activity Theory (AT) is used to analyse general patterns for how cultural and historical factors interact with the shaping of science activities in preschools. Data was produced from field notes, video observations, video stimulated recall group discussions and individual interviews with preschool teachers at fourteen preschool units, where science activities were described as a common feature of the practice. Two factors were found to be particularly important for how and whether science learning opportunities were afforded the children: the structure of the preschool community and the type of educational culture within it. In communities characterised by weak mutual commitment and without joint understanding of the purpose of the activities, the science learning objects of the activity often became fragmented and thereby elusive. This was also true for strong communities, with a shared approach and a joint understanding of the purpose of the science activities, but with educational cultures where science learning was not actively supported. In contrast, a strong community combined with an educational culture that allowed teachers to lead and intentionally frame the science content, offered child-centred science activities with clear science learning objects.

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogiskt arbete (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Pedagogical Work (hsv//eng)
SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences (hsv//eng)

Nyckelord

early years/early childhood
qualitative research
teacher beliefs
activity theory
didactics of natural science
naturvetenskapens didaktik
pedagogiskt arbete
educational work

Publikations- och innehållstyp

ref (ämneskategori)
art (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy