Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:umu-156756" >
Godstransporter och...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- I vilken grad förmår satsningar på modem järnvägsteknik attrahera godsflöden från vägtransporter? På vilken typ av länkar kan sådana investeringar förväntas ge samhällsekonomiska överskott? Innebär en satsning på järnvägens godstransporter att den regionala strukturen påverkas i någon bemärkelse eller är de regionala effekterna neutrala? Debatten om nya järnvägar fokuseras vanligen på passagerartransporter, vi riktar här istället intresset mot godstransportmarknaden. I centrum finns det tillsynes paradoxala faktum att i en tid när industrins företrädare och regionala politiker hävdar att förbättrade järnvägar är nödvändiga för bevarad konkurrenskraft och regional utveckling visar detta sig inte i transportkundemas värdering av tidsvinster och förbättrad precision. Regionalvetenskaplig forskning har inte heller kunnat belägga en entydig kausalitet från infrastrukturinvesteringar till välfärden i en viss region. Den genomgång av internationelllitteratur vi redovisar här pekar trots det på att snabba godstransporter med tåg har förutsättningar att attrahera flöden och påverka tillgänglighet och rumslig struktur. Genomgången indikerar samtidigt att välfärdsvinster även kan erhållas via förändringar i själva strukturen på godstransportmarknaden. Studien bekräftar att metoder för investeringskalkyler vid järnvägsinvesteringar är ett eftersatt område i Sverige.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Ekonomi och näringsliv -- Nationalekonomi (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Economics and Business -- Economics (hsv//eng)
Nyckelord
- Godstransport
- snabbtåg
- regional utveckling
- välfärd
- investeringskalkyler
- nationalekonomi
- Economics
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- ovr (ämneskategori)