Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:umu-38849" >
"Kan man göra så i ...
"Kan man göra så i ditt ämne?"
-
- Andersson, Åsa (författare)
- Umeå universitet,Institutionen för idé- och samhällsstudier,Centrum för befolkningsstudier (CBS)
-
- Kalman, Hildur (författare)
- Umeå universitet,Institutionen för socialt arbete,Umeå centrum för genusstudier (UCGS)
-
(creator_code:org_t)
- Umeå : Universitetspedagogiskt centrum (UPC), Umeå universitet, 2010
- 2010
- Svenska.
-
Ingår i: Undervisning på tvären. - Umeå : Universitetspedagogiskt centrum (UPC), Umeå universitet. - 9789174590647 ; , s. 47-58
- Relaterad länk:
-
https://www.aurora.u...
-
visa fler...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- I artikeln diskuteras de pedagogiska utmaningar som följer av att undervisa i tvärvetenskapliga sammanhang. Följande frågor ställs: på vilka sätt kan olika ämnesbakgrunder vara till hinder eller till hjälp i lärandesituationer?; vilka pedagogiska utmaningar ställs man inför som lärare?; vad sker med förståelsen av det egna ämnet efter möten med nya och annorlunda ämnestraditioner?; vilken roll spelar förmågan att kunna läsa texter från olika ämnen och traditioner än det egna, för att kunna uppnå en gynnsam lärandeprocess?
Ämnesord
- HUMANIORA -- Filosofi, etik och religion -- Idé- och lärdomshistoria (hsv//swe)
- HUMANITIES -- Philosophy, Ethics and Religion -- History of Ideas (hsv//eng)
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogik (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Pedagogy (hsv//eng)
Nyckelord
- utmaningar
- lärande och kontextualisering
- lärande och sociala processer
- lärandeprocess
- tvärvetenskap
- kontraster
- förståelse
- kunskapsmervärde
- idé- och lärdomshistoria
- History Of Sciences and Ideas
Publikations- och innehållstyp
- ref (ämneskategori)
- kon (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas