Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:uniarts-132" >
Kroppsliga iakttage...
-
Czarnecki Plaude, AleksandraStockholms konstnärliga högskola,Institutionen för skådespeleri
(författare)
Kroppsliga iakttagelser : kroppen som instrument - på spaning efter nya kroppsliga kompetenser
Förlag, utgivningsår, omfång ...
-
Stockholm :Stockholms konstnärliga högskola,2015
-
27 s s.
-
electronicrdacarrier
Nummerbeteckningar
-
LIBRIS-ID:oai:DiVA.org:uniarts-132
-
https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:uniarts:diva-132URI
Kompletterande språkuppgifter
-
Språk:svenska
-
Sammanfattning på:svenska
Ingår i deldatabas
Klassifikation
-
Ämneskategori:vet swepub-contenttype
-
Ämneskategori:ovr swepub-publicationtype
-
Ämneskategori:kfu swepub-publicationtype
Anmärkningar
-
Utvecklingsarbete.Även med engelsk översättning:BODILY OBSERVATIONS : The body as an instrument – on the lookout for new bodily skillsStockholms dramatiska högskola
-
Projektet söker dels efter relevanta former och forum för möten mellan å ena sidan teatrala, å andra sidan mediala principer med fokus på ett fördjupat och kvalitativt kroppsligt arbete; dels vill det utveckla pedagogiska verktyg för ämnet kroppen som instrument och rörelsegestaltning i förhållande till film och media, inklusive tvärdisciplinära möten.Aleksandra Czarnecki Plaude, lektor i rörelsegestaltning och rytmik vid StDH/Stockholms konstnärliga högskola, berättar om bakgrunden till projektets uppkomst:- Efter ett mångårigt arbete som rörelsepedagog med specialisering mot skådespelarens arbete med kroppen och dramatisk text, och som pedagog och teaterkoreograf, har jag börjat intressera mig för att undersöka hur min kunskap kring skådespelarens kroppsliga kompetens kan ”lånas” och ”översättas” i möte med flera konstnärliga discipliner, utanför scenområdet.Sedan några år tillbaka har jag börjat möta och arbeta med studenter och deras lärare inom film- och mediaområden. Att mötas över gränserna är en spännande och utmanande process som inspirerar, speglar mitt egna arbetsfält, väcker frågor och påminner om vikten av återkoppling till min egen rot. Under dessa samarbeten har jag upptäckt att kroppen som instrument och fysikalisering av tanke inte enbart är en viktig kompetens för skådespelaren, dansaren eller scenkonstnären.Kroppen finns närvarande i all konstnärlig verksamhet som på något sätt förhåller sig till berättelsen om människan. Tanken om kroppen är däremot inte nödvändigvis det samma som en kroppslig eller förkroppsligad tanke och det är denna nyansering och problematisering av kroppslig kompetens som ligger till grund för mitt KU- arbete 2013-2014.
Ämnesord och genrebeteckningar
Biuppslag (personer, institutioner, konferenser, titlar ...)
-
Stockholms konstnärliga högskolaInstitutionen för skådespeleri
(creator_code:org_t)
Internetlänk