Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:uu-211976" >
Disciplinary literacy
Disciplinary literacy
-
- Airey, John (författare)
- Linnéuniversitetet,Uppsala universitet,Fysikundervisningens didaktik,Physics Education Research, Fysikens didaktik,Institutionen för språk (SPR),Uppsala University
-
(creator_code:org_t)
- Malmö, Sweden : Gleerups Utbildning AB, 2013
- 2013
- Svenska.
-
Ingår i: Scientific literacy: teori och praktik. - Malmö, Sweden : Gleerups Utbildning AB. - 9789140684431 ; , s. 41-58
- Relaterad länk:
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa fler...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- I detta kapitel läggs fram ett nytt begrepp, disciplinary literacy, som ett alternativ till scientific literacy. För varje ämne, disciplinary literacy inriktar sig mot kommunikativa praktiker inom tre miljöer: akademin, arbetsplatsen och samhället och definieras som förmågan att delta i dessa ämnesrelaterade kommunikativa praktiker på ett lämpligt sätt. Frågeställningen för kapitlet är om det kan vara givande att betrakta främjandet av studenters disciplinary literacy som ett av de huvudsakliga målen med universitetsstudier. Tillämpningen av begreppet illustreras genom material hämtat från ett forskningsprojekt där högskolelärare i fysik från Sverige och Sydafrika diskuterar de lärandemål de har för sina studenter.
Ämnesord
- NATURVETENSKAP -- Fysik -- Annan fysik (hsv//swe)
- NATURAL SCIENCES -- Physical Sciences -- Other Physics Topics (hsv//eng)
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences (hsv//eng)
Nyckelord
- Fysik med inriktning mot fysikens didaktik
- Physics with specialization in Physics Education
- Humaniora
Publikations- och innehållstyp
- ref (ämneskategori)
- kap (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas