Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:vti-20813" >
2 minus 1 väg i Sun...
2 minus 1 väg i Sundbyberg : kan det vara en bra idé?
-
- Andersson, Jan, 1965- (författare)
- Statens väg- och transportforskningsinstitut,Trafik och trafikant, TRAF
-
- Brisman, Peter (författare)
- Sundbybergs stad, Sverige
-
(creator_code:org_t)
- Linköping : Statens väg- och transportforskningsinstitut, 2024
- 2024
- Svenska.
-
Ingår i: Sammanställning av referat från Transportforum 2024. - Linköping : Statens väg- och transportforskningsinstitut. ; , s. 499-499
- Relaterad länk:
-
http://urn.kb.se/res...
-
visa fler...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Sundbyberg kommun har genomfört en ombyggnation av en del av Ursviksvägen. En traditionell tvåfilig väg med skyltad hastighet på 30 km/h byggdes om till en fil för bilar och två cykelfält, en på vardera sida om körfältet för bilar, det vill säga en 2 minus 1 väg. Syftet med ombyggnationen var att öka trafiksäkerheten för i synnerhet cyklister och fotgängare. Tidigare studier på så kallade bygdevägar har gett ett blandat resultat men dessa vägar har varit vägar med ett lågt trafikarbete, i synnerhet har antalet cyklister varit ytterst begränsat. Ursviksvägen har ett betydligt högre trafikarbete med en större komplixitet i olika former av färdmedel. Före ombyggnation och efter ombyggnation tillfrågades boende och passerande individer om deras upplevelser av Ursviksvägen utifrån i synnerhet ett säkerhets och framkomlighets perspektiv. Dessutom placerades kameror upp samtidigt som insamlandet av individers upplevelser pågick. Enkät och kameror nyttjades för att samla in individers upplevelser och beteende utmed Ursviksvägen. Ca 700 individer besvarade enkäten och 350 av dem besvarade enkäten både före och efter ombyggnationen. Det var 2 år mellan de olika mättillfällena och eftermätningen genomfördes ca 12 månader efter att ombyggnationen var klar. Resultaten från enkäten är mycket entydiga. Ombyggnation av delsträckan på Ursviksvägen mottogs mycket väl. Tryggheten, säkerheten och framkomligheten har påverkats positivt, i synnerhet för cyklister och fotgängare. Bussresenärers upplevelse var också positiv även om den effekten inte var lika tydlig. Dessa resultat erhålls utan att upplevelsen av bilisters framkomlighet försämrades. En rad analyser genomfördes efter detta huvudresultat för att försöka förstå variationen i svaren bättre. I huvudsak studerades om svaren på frågorna påverkades av om respondenten nyttjade Ursviksvägen som fotgängare, bilist, bussresenär eller cyklist. Dessutom analyserades om ombyggnationen lett till ett förändrat färdmedelsval – som i sin tur resulterat i andra svar vid eftermätningen. Och slutligen analyserades om de respondenter som har barn i de skolor som ligger utmed Ursviksvägen har andra upplevelser än de respondenter som inte har barn vid en skola utmed Ursviksvägen. Videoanalyserna av trafiksäkerhet och framkomlighet gav ett bekräftade resultat. Det negativa resultatet från uppsatta kameror var att bilisters hastighet hade ökat med 3 km/h.
Ämnesord
- TEKNIK OCH TEKNOLOGIER -- Samhällsbyggnadsteknik -- Transportteknik och logistik (hsv//swe)
- ENGINEERING AND TECHNOLOGY -- Civil Engineering -- Transport Systems and Logistics (hsv//eng)
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- kon (ämneskategori)