SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:vti-21051"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:vti-21051" > (Im)mobilising citi...

  • Portinson Hylander, JensStatens väg- och transportforskningsinstitut,Mobilitet, aktörer och planering, MAP,The Swedish National Road and Transport Research Institute (VTI), Linköping, Sweden; K2 – Sweden’s National Center for Research and Education on Public Transport, Lund, Sweden (författare)

(Im)mobilising citizens : Governing individual transport under COVID-19 and climate change in Sweden

  • Artikel/kapitelEngelska2024

Förlag, utgivningsår, omfång ...

  • Elsevier,2024
  • electronicrdacarrier

Nummerbeteckningar

  • LIBRIS-ID:oai:DiVA.org:vti-21051
  • https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:vti:diva-21051URI
  • https://doi.org/10.1016/j.trd.2024.104262DOI

Kompletterande språkuppgifter

  • Språk:engelska
  • Sammanfattning på:engelska

Ingår i deldatabas

Klassifikation

  • Ämneskategori:ref swepub-contenttype
  • Ämneskategori:art swepub-publicationtype

Anmärkningar

  • Research funding also provided by K2 – Sweden's National Centre for Research and Education on Public Transport, grant no. 2015031. 
  • One striking effect from policy responses by governments to address the COVID-19 pandemic was the repression of mobility, resulting in altered volumes and patterns of passenger transport on a global scale. Building on governance and governmentality theories we provide a comparative analysis of the management of COVID-19 and climate change by the Swedish state in relation to individual mobility and transport. We find that the governance approach in the two cases differ significantly, with a unified state response to COVID-19 being based on a perception of acute crisis combined with solidarity appeals to citizens. In contrast, climate change is marked by a distributed network governance, a conceptualisation of future crisis, and individuals being invoked primarily as economic agents. We discuss whether a stronger leadership by the state combined with appeals to civic solidarity may open new policy avenues for sustainable mobility. 

Ämnesord och genrebeteckningar

Biuppslag (personer, institutioner, konferenser, titlar ...)

  • Thoresson, Karin,1980-Statens väg- och transportforskningsinstitut,Mobilitet, aktörer och planering, MAP,The Swedish National Road and Transport Research Institute (VTI), Linköping, Sweden; K2 – Sweden’s National Center for Research and Education on Public Transport, Lund, Sweden(Swepub:vti)karin.thoresson@vti.se (författare)
  • Hedegaard Sørensen, Claus,1964-Statens väg- och transportforskningsinstitut,Mobilitet, aktörer och planering, MAP,The Swedish National Road and Transport Research Institute (VTI), Linköping, Sweden; K2 – Sweden’s National Center for Research and Education on Public Transport, Lund, Sweden(Swepub:vti)claus.h.sorensen@vti.se (författare)
  • Alm, Jens,1982-Statens väg- och transportforskningsinstitut,Mobilitet, aktörer och planering, MAP,The Swedish National Road and Transport Research Institute (VTI), Linköping, Sweden; K2 – Sweden’s National Center for Research and Education on Public Transport, Lund, Sweden(Swepub:vti)jens.alm@vti.se (författare)
  • Statens väg- och transportforskningsinstitutMobilitet, aktörer och planering, MAP (creator_code:org_t)

Sammanhörande titlar

  • Ingår i:Transportation Research Part D: Elsevier1361-92091879-2340

Internetlänk

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy