Sökning: onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/179102" >
Den tredje uppgifte...
Den tredje uppgiften som hot eller demokratisk vitalitet
-
- Kasperowski, Dick, 1959 (författare)
- Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori,Department of Philosophy, Linguistics and Theory of Science
-
- Bragesjö, Fredrik, 1974 (författare)
- Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori,Department of Philosophy, Linguistics and Theory of Science
-
(creator_code:org_t)
- 2013
- 2013
- Svenska.
-
Ingår i: http://www.rj.se.
- Relaterad länk:
-
https://gup.ub.gu.se...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Den tredje uppgiften, det vill säga forskarnas och lärosätenas skyldighet att informera om och kommunicera kring sin forskning, sägs ofta vara viktig för att vitalisera det offentliga samtalet och för att få medborgarna att förstå vikten av vetenskap. Samtidigt anses tredje uppgiften ständigt hotad. Gång efter annan har det sagts att den inte premieras, och att forskare därför inte lägger ner någon tid på att popularisera och informera om sin forskning utanför de lärdas skara. Men stämmer det? Det frågar sig vetenskapsteoretikerna Dick Kasperowski och Fredrik Bragesjö som nu slutför ett projekt om den tredje uppgiftens historia och samhälleliga roll.
Ämnesord
- HUMANIORA -- Filosofi, etik och religion -- Filosofi (hsv//swe)
- HUMANITIES -- Philosophy, Ethics and Religion -- Philosophy (hsv//eng)
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Annan samhällsvetenskap -- Övrig annan samhällsvetenskap (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Other Social Sciences -- Other Social Sciences not elsewhere specified (hsv//eng)
Nyckelord
- tredje uppgiften
- social impact
- vetenskap och demokrati
- vetenskapligt medborgarskap
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- art (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas