Sökning: onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/278242" >
Idrott och hälsa i ...
Idrott och hälsa i skolan
-
- Jonsson, Linus, 1986 (författare)
- Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för kost- och idrottsvetenskap,Department of Food and Nutrition, and Sport Science
-
(creator_code:org_t)
- Lund : Studentlitteratur, 2019
- 2019
- Svenska.
-
Ingår i: Motivation inom träning, hälsa och idrott: Ett självbestämmande perspektiv. - Lund : Studentlitteratur. - 9789144116020 ; , s. 109-136
- Relaterad länk:
-
https://gup.ub.gu.se...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Inom skolan har lärare traditionellt sett förlitat sig på yttre belöningar och bestraffningar för att motivera och engagera sina elever. Utifrån självbestämmandeteorin (SDT) föreslås en alternativ syn på motivation, som bl.a. innebär att elever besitter förmågan att vara motiverade och engagerade på egen hand, om den sociala miljön (med fokus på lärares förhållningssätt) är behovsstödjande. I detta kapitel belyses vikten av att främja elevers självbestämmande motivation i relation till idrott och hälsa. I kapitlet beskrivs även vad ett behovsstödjande förhållningssätt innebär och hur det relaterar till elevers utfall inom ramen för skolan, samt i viss utsträckning även fritiden. Slutligen identifieras flera förklaringar till varför lärare tenderar att anamma ett kontrollerande, snarare än behovsstödjande, förhållningssätt.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Psykologi (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Psychology (hsv//eng)
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences (hsv//eng)
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- kap (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas