SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/328946"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/328946" > En litteraturdidakt...

En litteraturdidaktisk diskussion om läsning och mångfaldhetsarbete i grundskolans mellanår

Lyngfelt, Anna, 1965 (författare)
Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för didaktik och pedagogisk profession,Department of Pedagogical, Curricular and Professional Studies
 (creator_code:org_t)
2021
2021
Svenska.
Ingår i: Konferensen NNMF 2021.
  • Konferensbidrag (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Enligt grundskolans värdegrund ska alla elever ges möjlighet att ”finna sin unika egenart och därigenom kunna delta i samhällslivet genom att ge sitt bästa i ansvarig frihet” (Skolverket, 2011). Om detta är möjligt genom läsning av Katarina Taikons Katitzi (1969/2015) diskuteras i denna presentation. Som utgångspunkt används en undersökning med över 400 läsare på mellanstadiet. Dessa ingår i 2021 års upplaga av projektet Alla läser i en medelstor kommun där Olle Nordberg och Torsten Pettersson sedan 2019 samlat in ett omfattande material rörande läsning, tolkning av skönlitteratur och läsvanor. Utifrån elevenkäter och fokusgruppsintervjuer redovisas svar på följande forskningsfrågor: a) Om elever förbinder Katitzis livssituation med sin egen eller andras livssituation, hur yttrar sig detta i enkätsvaren? och (b) Är det rimligt, med utgångspunkt i enkätsvaren, att tänka sig att elever får en fördjupad förståelse av frågor som rör etnicitet och mångfald i samhället genom läsning av Katitzi, eller vad behöver didaktiskt klassrumsarbete inriktas på för att elevernas tolkningsarbete ska kunna utvecklas till en komplex förståelse och ett engagemang i samhällsfrågor? I samband med att svar på dessa frågor diskuteras används forskning av bl a Felski (2020), Widhe (2021) och Lyngfelt (2018). Referenser Felski, R. (2020). Hooked. Art and Attachment. Chicago: The University of Chicago Press. Lyngfelt, A. & Nissen, A. (2018). ”Skönlitteraturbaserad etikundervisning och fiktionalitet”, Utbildning & Demokrati 2018, vol 27, nr 3, s. 119-137. Taikon, K. (1969/2015). Katitzi. Stockholm: Natur och kultur. Widhe, O. (2021). The Politics of Autobiography in Katariina Taikon’s Katitzi. Children’s Literature, vol 49, s. 59-63.

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences (hsv//eng)
HUMANIORA  -- Språk och litteratur (hsv//swe)
HUMANITIES  -- Languages and Literature (hsv//eng)

Publikations- och innehållstyp

vet (ämneskategori)
kon (ämneskategori)

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Lyngfelt, Anna, ...
Om ämnet
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Utbildningsveten ...
HUMANIORA
HUMANIORA
och Språk och litter ...
Artiklar i publikationen
Av lärosätet
Göteborgs universitet

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy