Sökning: onr:"swepub:oai:lup.lub.lu.se:8161864e-e077-4332-bed6-f79ae602cc27" >
Understanding the A...
Understanding the Acts of Another : Edith Stein and Konstantin Stanislavski
-
- Rynell, Erik (författare)
- Lund University,Lunds universitet,Lärare (Teaterhögskolan),Teaterhögskolan i Malmö,Konstnärliga fakulteten i Malmö,Teachers (Malmö Theatre Academy),Malmö Theatre Academy,Malmö Faculty of Fine and Performing Arts
-
(creator_code:org_t)
- 2020
- 2020
- Engelska 18 s.
-
Ingår i: Lebenswelt. - 2240-9599. ; :16, s. 59-77
- Relaterad länk:
-
http://dx.doi.org/10... (free)
-
visa fler...
-
https://lup.lub.lu.s...
-
https://doi.org/10.1...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- In her early work On the problem of empathy, (Zum Problem der Einfühlung), Edith Stein attempts to ´specify the particular intentional character of empathy´ (Zahavi 2001, 158). An overall aim for Stein is to find out the elements of what constitutes an individual as an ´other´ for us. A similar aim is present in writings that were conceived partly at the same time within another field of knowledge, that of acting, by the prominent actor and prolific writer on the actor's art Konstantin Stanislavski. In my article, I compare basic ideas in the two writers' works, with further references to writings by Aron Gurwitsch and Alfred Schütz. The conception of the other as an ´other I´, a central element in Stein’s theory about empathy, is also intrinsic in Stanislavski’s conception of the actor’s relation to the role. In the article, I contend that by combining this approach with contextual and situational aspects, Stanislavski can account for the fact that we can reach a refined understanding of an other also without a face-to-face contact.
- I sitt tidiga verk Om empatins problem (Zum Problem der Einfühlung) försöker Edith Stein ”specificera empatins speciellt intentionella karaktär” (Zahavi 2001,158). Ett övergripande mål för Stein är att finna de element som konstituerar en individ som en ”annan” för oss. Ett liknande syfte återfinns i skrifter som koncipierades delvis under samma tid på ett annat kunskapsområde, skådespelarkonstens, av den framstående skådespelaren och produktive författaren om skådespelarens konst Konstantin Stanislavskij. I min artikel jämför jag grundläggande idéer i de två författarnas verk, med ytterligare referenser till skrifter av Aron Gurwitsch och Alfred Schütz. Uppfattningen om den andre som ett alter ego, ett centralt element i Steins teori om empati finns även i Stanislavskijs uppfattning om skådespelarens relation till rollen. I artikeln framhåller jag att Stanislavskij genom att kombinera denna hållning med en som inkluderar kontextens och sammanhangets betydelse kan redogöra för hur förståelse av en annan kan uppstå utan kontakt ansikte mot ansikte.
Ämnesord
- HUMANIORA -- Konst -- Scenkonst (hsv//swe)
- HUMANITIES -- Arts -- Performing Arts (hsv//eng)
Nyckelord
- Stanislavski, Acting,Edith Stein, Phenomenology, empathy
- Konstantin Stanislavski
- Edith Stein
- Phenomenology
- Acting
- Empathy
Publikations- och innehållstyp
- art (ämneskategori)
- ref (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas