Sökning: onr:"swepub:oai:lup.lub.lu.se:822f7155-d54e-4419-8763-eabb598a0b9e" >
Motivationspsykolog...
Motivationspsykologiska teorier : Att väcka elevernas intresse
-
- Jungert, Tomas (författare)
- Lund University,Lunds universitet,Institutionen för psykologi,Samhällsvetenskapliga institutioner och centrumbildningar,Samhällsvetenskapliga fakulteten,LAMiNATE (Language Acquisition, Multilingualism, and Teaching),Forskargrupper vid Lunds universitet,Department of Psychology,Departments of Administrative, Economic and Social Sciences,Faculty of Social Sciences,LAMiNATE (Language Acquisition, Multilingualism, and Teaching),Lund University Research Groups
-
Serder, Margareta (redaktör/utgivare)
-
Jobér, Anna (redaktör/utgivare)
-
(creator_code:org_t)
- 1
- 2021
- 2021
- Svenska 25 s.
-
Ingår i: Vetenskapliga teorier för lärare. - 9789127827608 ; , s. 137-161
- Relaterad länk:
-
https://lup.lub.lu.s...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Sammanfattningsvis kan Självbestämmandeteorin (SDT) tillämpas av lärare för att stärka elevers motivation och välbefinnande. Däremot är det inte säkert att alla elever därigenom kommer att höja sin inre motivation eller sina studieresultat. Vissa elever är helt ointresserade av vissa ämnen och i avsaknad av motivation krävs mer än att tillämpa SDT. Vidare kan inte enbart ett förändrat klassrumsklimat där grundläggande psykologiska behov tillgodoses hjälpa elever som exempelvis är deprimerade eller har vissa diagnoser. Då krävs många fler insatser på olika nivåer, som exempelvis stöd och hjälp av specialpedagoger och skolpsykologer eller insatser inom barn och ungdomspsykiatrin. För övriga elever är det troligt att tillämpningar av denna teori kan göra en väsentlig skillnad.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Psykologi (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Psychology (hsv//eng)
Nyckelord
- Motivation
- elever
- skolan
Publikations- och innehållstyp
- kap (ämneskategori)
- pop (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas