Sökning: onr:"swepub:oai:lup.lub.lu.se:fa3cfdf2-c309-4cb7-ab0d-57c37b1dd45b" >
Utveckling av mätin...
Utveckling av mätinstrument för registrering av säkerhetskritiska händelser i motorfordon
-
- Bagdadi, Omar (författare)
- Lund University,Lunds universitet,Trafik och väg,Institutionen för teknik och samhälle,Institutioner vid LTH,Lunds Tekniska Högskola,Transport and Roads,Department of Technology and Society,Departments at LTH,Faculty of Engineering, LTH
-
- Varhelyi, Andras (författare)
- Lund University,Lunds universitet,Trafik och väg,Institutionen för teknik och samhälle,Institutioner vid LTH,Lunds Tekniska Högskola,Transport and Roads,Department of Technology and Society,Departments at LTH,Faculty of Engineering, LTH
-
(creator_code:org_t)
- 2009
- Svenska 18 s.
-
Serie: 7211 / 7000 ; 7211 / 7000
- Relaterad länk:
-
https://lup.lub.lu.s...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Ett mätinstrument för registrering av trafikkonflikter i fordon via ”Jerk” har tagits fram. Metoden bygger på sambandet mellan ”Jerk” (en plötslig förändring i retardationen) och trafikkonflikt. Utrustningen består av en accelerometer, en liten videokamera, GPS samt datalogg för registrering av händelser (bildsekvens och kördata som föregick en säkerhetskritisk händelse). Resultaten från testkörningarna visar att instrumentet är kapabel till att mäta och registrera accelerationsprofiler med tillräckligt hög noggrannhet för att kunna skilja inbromsningsförlopp för planerade kraftiga inbromsningar från oplanerade nödbromsningar. Detta görs genom att analysera första derivatan av accelerationsprofilen, s.k. ”Jerks”.
Ämnesord
- TEKNIK OCH TEKNOLOGIER -- Samhällsbyggnadsteknik -- Infrastrukturteknik (hsv//swe)
- ENGINEERING AND TECHNOLOGY -- Civil Engineering -- Infrastructure Engineering (hsv//eng)
Nyckelord
- jerk
- acceleration
- Trafikkonflikt
- hastighetsprofil
Publikations- och innehållstyp
- rap (ämneskategori)
- vet (ämneskategori)