Sökning: onr:"swepub:oai:researchportal.hkr.se/admin:publications/26c6c45c-0923-498f-b37d-e40bb0076d25" >
Naturvetenskapernas...
Naturvetenskapernas karaktär i fysikundervisningen
-
- Hansson, Lena (författare)
- Learning in Science and Mathematics (LISMA),Faculty of Education,Fakulteten för lärarutbildning
-
- Leden, Lotta (författare)
- Faculty of Education,Learning in Science and Mathematics (LISMA),Fakulteten för lärarutbildning
-
(creator_code:org_t)
- 2022
- 2022
- Svenska.
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Vad är naturvetenskap? Hur uppstår naturvetenskaplig kunskap och hur säker är den? Hur påverkas forskningsrön av det omgivande samhället? Kommer naturvetenskapen att kunna besvara alla frågor? Dessa frågor handlar om naturvetenskapernas karaktär (’nature of science’, NOS). Insikter om NOS kan bidra till elevers möjligheter att diskutera, argumentera och värdera naturvetenskaplig information i relation till samhällsfrågor. Kunskaper om NOS kan också skapa intresse och underlätta elevers förståelse av ämnet. Ta del av en föreläsning som beskriver NOS-perspektivet och diskuterar hur det relaterar till kursplan och ämnesplan. Du får även exempel och strategier för att inkludera NOS i undervisningen, både på högstadiet och gymnasiet.
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- kon (ämneskategori)