Sökning: onr:"swepub:oai:researchportal.hkr.se/admin:publications/26c6c45c-0923-498f-b37d-e40bb0076d25" >
Naturvetenskapernas...
-
Hansson, LenaLearning in Science and Mathematics (LISMA),Faculty of Education,Fakulteten för lärarutbildning
(författare)
Naturvetenskapernas karaktär i fysikundervisningen
- Artikel/kapitelSvenska2022
Förlag, utgivningsår, omfång ...
Nummerbeteckningar
-
LIBRIS-ID:oai:researchportal.hkr.se/admin:publications/26c6c45c-0923-498f-b37d-e40bb0076d25
-
oai:researchportal.hkr.se/admin:publications/26c6c45c-0923-498f-b37d-e40bb0076d25URI
Kompletterande språkuppgifter
-
Språk:svenska
-
Sammanfattning på:svenska
Ingår i deldatabas
Klassifikation
-
Ämneskategori:vet swepub-contenttype
-
Ämneskategori:kon swepub-publicationtype
Anmärkningar
-
Vad är naturvetenskap? Hur uppstår naturvetenskaplig kunskap och hur säker är den? Hur påverkas forskningsrön av det omgivande samhället? Kommer naturvetenskapen att kunna besvara alla frågor? Dessa frågor handlar om naturvetenskapernas karaktär (’nature of science’, NOS). Insikter om NOS kan bidra till elevers möjligheter att diskutera, argumentera och värdera naturvetenskaplig information i relation till samhällsfrågor. Kunskaper om NOS kan också skapa intresse och underlätta elevers förståelse av ämnet. Ta del av en föreläsning som beskriver NOS-perspektivet och diskuterar hur det relaterar till kursplan och ämnesplan. Du får även exempel och strategier för att inkludera NOS i undervisningen, både på högstadiet och gymnasiet.
Biuppslag (personer, institutioner, konferenser, titlar ...)
-
Leden, LottaFaculty of Education,Learning in Science and Mathematics (LISMA),Fakulteten för lärarutbildning
(författare)
-
Learning in Science and Mathematics (LISMA)Faculty of Education
(creator_code:org_t)
Internetlänk
-
oai:researchportal.hkr.se/admin:publications/26c6c45c-0923-498f-b37d-e40bb0076d25