Sökning: onr:"swepub:oai:researchportal.hkr.se/admin:publications/31c3f128-7ff1-4543-af67-72eeafcbb1da" >
Friktion – experime...
Friktion – experiment med klossar och rutschkanor : enkel modell eller komplicerad verklighet?
-
Pendrill, Ann-Marie (författare)
-
Ekström, Peter (författare)
-
- Hansson, Lena (författare)
- Learning in Science and Mathematics (LISMA),LISMA
-
visa fler...
-
Mars, Patrik (författare)
-
Ouattara, Lassana (författare)
-
Ryan, Ulrika (författare)
-
visa färre...
-
(creator_code:org_t)
- 2014
- 2014
- Svenska 5
-
Ingår i: LMNT-nytt. - 1402-0041. ; :2, s. 1-6
- Relaterad länk:
-
https://researchport... (primary) (free)
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Friktion spelar en stor roll i vardagslivet. Från rutschbanan har barn erfarenheter av friktion, och av hur den kan variera med olika material. Dessa erfarenheter kan vara utgångspunkt för elevers fördjupande undersökningar. Den enkla modellen, F=N, för friktion leder till överraskande konsekvenser som barn kan upptäcka genom enkla experiment. Denna artikel berättar om hur 11-åringar, tillsammans med lärare, planerar och genomför undersökningar om friktion och hur de uppföljande diskussionerna bidrar till kunskapsbildningen. Vilka aspekter av friktion kunde de urskilja? Vilken förståelse visar de - och utvecklar - under sina undersökningar och under de samman- fattande diskussionerna med läraren? Vi diskuterar också hur undersökningarna ka n knytas till styrdokument, både avseende kraft och rörelse och naturvetenskapens karaktär.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Didaktik (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Didactics (hsv//eng)
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- art (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas